tisdag 27 juli 2010

Mycket jobb och lite semester!

Ja det är svårt att slappna av och ta semester när man bygger ett hus. Hela tiden är det saker man ska tänka på och göra. Dock tog jag två dagar med "riktig" semester då jag sov hos syrran och drack goda rödvinsdrinkar och bara kände mig ledig. Välbehövligt! Men nu är det full rulle igen! :) Har varit dålig på att uppdatera då vi varit ute och flängt ganska mycket men här kommer en sammanfattning:

Skissen på nya planlösningen i badrummet nere.

--------------------------------------------------------------------------------

ONSDAG
I onsdags följde syrran och mamma med och målade.
Här står systeryster Catrin och målar för fullt.

Mamma jobbar på och jag sliter där i bakgrunden.
Efter att vi målat for vi till Skatans café där mamma bjöd på god lunch och sen bar det iväg hem till Catrin där hennes tomt skulle förberedas för grävning. Vi tog förmiddan till att fixa med vårat hus och eftermiddan till att fixa vid hennes. Bra deal! :)

---------------------------------------------------------------------------------

TORSDAG


Erik (som gräver hos oss) var till syrran och grävde upp för en vattenläcka och grävde även ut för deras altan som de ska göra och grävde bort komposten. Två lastbilslass med jord blev det som självklart dumpades hos oss på våran baksida! Kanon! :D

----------------------------------------------------------------------------

FREDAG

I fredags uträttade jag lite ärenden i Birsta på förmiddagen och sen for jag bort tomten där snickarna börjat sätta upp kantbalkarna för huset. Köpte även med mig lite fikabröd då jag vet att de gillar godsaker! :)
Tobbe suckade högt då kameran kom fram och jag satte igång att knäppa massa kort. Han vet inte att jag kommer förfölja dom dagligen med kameran i högsta högg, men det kommer han nog snart bli varse! hehe :D



Tobbe och Robban jobbar på. Det tar tid att få till kantbalkarna för det gäller ju att det är spikrakt! "Jag hatar hörn, och ni har ju några stycken på huset!!" sa Robban och skrattade. Fint väder och fin utsikt hade de under dagen iallafall! :)


Försökte få till en panormabild men det gick sådär men man ser ju "typ" hur det blir.
Robban frågade om jag tyckte att vi gjort ett litet hus. "Och så ska ni ha övervåning också!"
Ähh, bättre att göra för stort än för litet, eller hur!? ;)

----------------------------------------------------------------------------
Annars så fortsätter vi att måla bara. Jag och mamma var där i söndags några timmar, men sen tog grundfärgen slut så då fick vi ge upp. Det har ju verkligen gått sjuuukt mycket grundfärg så nu blir det ännu dyrare då vi måste köpa några hinkar till...
På kvällen bjöd vi mamma, Hans och Margaretha på middag hos mamma som ett litet tack för alla hjälp vi får. Mamma följde sedan med oss hem och sov över här då hon och jag klev upp vid sju igår för att åka och måla igen några timmar. Efter målningen for vi upp till farmor och farfar där farfar bjöd på surströmmingslunch. (Patrick var överlycklig att han jobbade så han slapp följa med och lukta på "äcklet" som han säger) hehe.
Patrick, Hans, Margaretha och Ante for och grundmålade nästan alla resterande bräder i bunten under kvällen. Så idag hade vi skiftgång i målarfabriken!
Jag for sen ner till pappa och gick igenom ritningen igen för att gå igenom var alla fönster ska sitta exakt. Märkte då att fönsterna som vi beställt (120x130) till toan och tvättstugan nere var alldeles för stora! I tvättsugan skulle ju fönstret gå in bakom jordvärmepumpen!
Så efter lite mätning på pappas fönster kom vi fram till att vi tar 110x120 fönster istället. (Som går att beställas om då våran beställning inte gjorts än, som tur var...) Flyttade även in en vägg från tvättstugan in mot toaletten för att fönstret ska få plats, men det blev faktiskt bra. Jag och pappa sprang runt i hela hans hus och mätte och kollade för att kunna få en bild så att det skulle bli bra, vilket jag tror att det blev nu! :D
Ska sätta mig ikväll med Patrick och gå igenom allt en sista gång så att vi båda känner oss lugn innan vi lämnar över det till Robban. De ska ju eventuellt börja bygga blocken redan i slutet på veckan!! Spännande!!! :D

3 kommentarer:

  1. Hur många kvm blir huset på?

    SvaraRadera
  2. Hmm bra fråga Veralena!! :D Har faktiskt inte något exakt mått men golvytan är 136+136kvm = 272 kvm golvyta totalt. Men sen är det ju snedtak uppe så då försvinner det ju en hel del så jag vet faktiskt inte vad det blir!? :D
    Hur går det för er i huset då? Kommit i ordning med allt??

    SvaraRadera
  3. Då får ni plats med många barn;)

    Det går la bra för oss, har inga större planer för huset ännu. Vårt största projekt just nu är att hitta en tv-bänk och ett soffbord. Lättare sagt än gjort!

    SvaraRadera