måndag 29 november 2010

Just ja, jag hade ju en blogg också...

Ja det är inte lätt att hinna bygga hus och samtidigt ha ett heltids jobb och därpå försöka uppdatera en blogg så ofta som möjligt. Det har varit i princip omöjligt att hinna med allt den senaste tiden. Och när man väl får en lugn och ledig tid över så lockar det tyvärr inte att sätta sig framför datorn igen och börja fippla med bilder och ta sig an bloggen.
MEN nu ska jag ha det ganska lugnt på jobbet till jul iallafall så förhoppningsvis så borde tempot sänkas och bloggen hinnas med!

Det har ju hänt gaaaaanska så mycket sen sist jag uppdaterade kan jag ju säga... tyvärr har jag bilder utspridda lite här och där så idag bjuds det tyvärr inte på så många spännande...

Men det som hänt är:
  • Hela nedervåningen är nu gipsad och klar.
  • Båda sovrummen och min "walk in closet" på övervåningen har fått väggar och isolering.
  • Vårat sovrum har börjat att gipsas.
  • Alla uttag på övervåningen är bestämda och elektrikern har börjat dra den elen.
  • Vi har fått alla ytterdörrar till huset och garaget.
  • Nya låskistor är inhandlade och på plats i dörrarna.
  • Garageporten är på plats.
  • Garaget är i princip klart! Väggar är gipsade, slipade och målade och golvlist är på plats. Endast förrådet som ska spacklas och målas och fönstret (som vi väntar på) ska sättas på plats.
  • Patrick och Hans har satt in fönstersmygar i varenda fönster på nedervåningen förutom i panoramafönsterna. Dit måste vi köpa spottarna först innan de kan göras klara.
  • Vi har inhandlat ett badkar! Blev det vi såg på Eurokakel i somras. Patrick prutade ner det 11 000 så det är vi väldigt nöjda med! :)
  • Vi har haft två målare som varit i huset och lämnat offert på att spackla, slipa och måla allt. Ytterligare en ska komma och lämna offert.
  • En trappnisse har varit och mätt ut för trappen så förhoppningsvis ska vi träffa honom denna vecka och gå igenom hur vi kan få till den på ett bra sätt.
Förmodligen har jag glömt en hel del men nedan kommer några bilder på saker som skett i huset. Får uppdatera med mer bilder senare!

Här mäter vi ut och drar kabel dit våra inbyggda högtalare ska sitta i taket nere innan snickarna gipsar igen.

Så här såg det ut när taket gipsades på nedervåningen.

Vintervy från panoramafönstret i vardagsrummet. Blir lika fascinerad av utsikten varje gång jag kommer till huset!

Datarummet!

Övervåningen med vy mot badrummet som håller på att få sina väggar.
(Dessa bilder är tagna igår så såhär ser det ut just nu.)

Ena sovrummet uppe (det till vänster) och min walk in closet rakt fram.

Walk in closet. Här borde jag inte få platsbrist med mina kläder! :)

Ytterdörren på plats!

Tydligen så var det ju inte att bara köpa en dörr (som bara den var dyr) utan sen tillkommer det ju en låskista som ska inhandlas också. Självklart var det bara ASSA 2002:lås med extra säkerhet som passade. Bra med extra säkerhet men det betyder ju också att det är extra dyrt såklart... :D

Men när det var så dyrt fick de faktiskt slänga med två specialnycklar på köpet. Så nu har jag en zebrarandig och Patrick kör en med Timrå IK på! Nu behöver vi aldrig fundera på vilken nyckel som är våran hemnyckel! :D

Nu när garaget i princip är klart så har Patrick och Hans satt in fönstersmygarna på nedervåningen. Här jobbade de på igår kväll.

Smygarna sätts på plats.

Och hållas på plats med en bräda tills limmet torkat. Gud vilken skillnad det blir när smygarna kommer på plats i fönsterna! De ser genast så mycket mer färdigt ut allting!
Blev nästan sugen att ställa dit en ljusstake och lite blommor redan! :D

2 kommentarer:

  1. Äääääntligen en uppdatering =))

    SvaraRadera
  2. Jag säger som ovan...äntligen! Och herre gud så fint det ser ut att bli!

    SvaraRadera