fredag 17 december 2010

Julgran, blodbad, trapp och gips

Åhh vad jag älskar julen! Skulle kunna köpa ihjäl mig av alla julsaker som finns i butikerna. Att även ha en stor burrig julgran är verkligen ett MÅSTE för mig. Och just det här med julgran har blivit en liten grej i våran familj...
I en inte allt för detaljerat version så började allt för tre år sedan när det var dags att köpa julgran. Det året hade ju jag tappat körkortet (körde ju lite för fort) och Patrick hade brutit ryggen så han kunde inte köra, så våran kompis Fredde följde med mig ut till Birsta för att inhandla en gran. Vi drog nog fram varenda gran de hade på Bauhaus, vred och vände, tills vi tillslut hittade den perfekta kungsgranen. Tyvärr var den nog lite FÖR perfekt för i fjol när det var dags för Patrick att följa med ut började intrigerna... (Jag brukar kalla honom för lillgrinchen nu för tiden...) Eftersom vi har högre tak i våran lägenhet så vill vi ju även ha en högre gran men ifjol fanns det typ INGA högre granar. Patrick tyckte ALLTID att den första granen vi såg var bra och ville köpa den (för att han snabbt skulle kunna åka hem igen) medan jag letade febrilt efter en stor fin. Vi var runt på vart enda ställe i Birsta utan att hitta EN ENDA GRAN (ja jag vet att jag är perfektionist). FEM gånger var vi ut till Birsta och letade, fem gånger! Och lika ovänner blev vi varenda gång. Allt slutade med att det inte blev nån gran i ifjol! *snyft*
I måndags var det dags igen. När jag och Patrick kommer ut till Birsta tittar Patrick på mig och säger uppgivet: "Menar du att det REDAN har gått ett år sedan vi höll på med dom här jäkla granarna!?" :D

Väl ute på Plantagen (i -17 grader) sker sedan följande dialog:
M: Kanske den här granen?
P: Ja den bli bra, den tar vi!
M: Men, håll i den så jag får kolla när den står upp.
P: Aldrig, jag fryser och har inga vantar! (står med händerna i fickorna)
M: Men hur kan du vara så dum så du inte tar på dig vantar när det är -17 grader och vi ska ut och leta julgran!?
P: Tänkte inte på det...
M: Skit i granjäveln, vi åker vidare!! (hett temperament)
M: Du är kanske den sämsta människan att ha med när man ska köpa julgran!
P: Och du kanske är den veligaste människan i världen! Sluta va en sån perfektionist!

Vi hittade till slut en gran på ett annat ställe. Tack gode gud!! Och Patrick tyckte till och med att det blev himla fint och mysigt! Julfrid i HuvénskaBerglund-hemmet!! :D Jippi!

Tada! Resultatet.

--------------------------------------------------------------------------------

Sen har vi ju även bestämt oss för trapp nu! Var upp till trappnissen förra veckan och kollade på hans skisser. Trappen kommer tyvärr att få något smalare trappsteg än vad "standard" brukar vara men då vi inte vill ha en trapp med böj på i vinkeln utan en fyrkantig avsats så får vi kompromissa med det. Här har jag photoshopat lite för att få fram hur vi vill ha trappen.
Blir som den nedre delen på trappen. Helt stängda trappsteg i svartbetsad trä med två vita träbalkar bakom. Kommer även att sätta vajerräcke liknande som bilden sedan.

--------------------------------------------------------------------------------

Sedan har ju snickarna gjort ett ryck i huset nu ju så nu är i princip allt gipsat och klart! Nedan kommer några bilder på när de höll på förra veckan. Har inte varit ut till huset nått mer då jag legat sjuk i snart två veckor i dunderförkylning!

Bröderna Robban och Tobbe. Robban grejjar med våran "specialgarderob" och Tobbe gipsar väggen.

Klädkammaren upp färdig att spacklas!

Och här är golvet i tvättstugan flytspacklat en gång. (I dag ligger mattan där!)

Patrick har varit ledig måndag-torsdag i veckan och varit ute i huset och grejjat så nu är alla fönstersmygar på plats bland annat!
Och i går hände även en äcklig sak. Ena snickaren lyckades såga av sig toppen på sitt finger!! UÄCK!! Blev till att fara in på akuten för honom... Huga, hoppas allt gick bra!
Sen när Patrick skulle såga på samma såg låg det fortfarande lite "rester" kvar från fingret vid sågen!! TUR inte jag var där och fick se allt detta!! :/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar